Liszaj twardzinowy to choroba atakująca narządy płciowe u mężczyzn i kobiet. Z tego względu uważana jest za chorobę przenoszoną podczas stosunków seksualnych, ale jak dotąd nie potwierdzono tego w żadnych badaniach. Do dziś nie wiadomo co konkretnie powoduje pojawienie się wykwitów na narządach płciowych, ale wiadomo jak je leczyć.

Zmiany wywołane liszajem twardzinowym lokalizują się w okolicach narządów płciowych i odbytu. Zdarza się jednak, że pojawiają się także na innych częściach ciała takich jak szyja, ramiona, barki czy tułów. Najczęściej uskarżają się na nie kobiety, rzadziej mężczyźni, a niewiele przypadków dotyczy dzieci. Szacuje się, że nawet 40% stulejek u chłopców jest spowodowane przez liszaja twardzinowego. U kobiet choroba pojawia najczęściej się w czasie zmian hormonalnych wywołanych menopauzą, a u mężczyzn pomiędzy 30 a 50 rokiem życia.

Przyczyny liszaja twardzinowego

Niestety, nie są one do końca znane, głównie ze względu na to, że chorzy niechętnie dzielą się informacjami z lekarzem, uznając tę chorobę za wstydliwą. Wiadomo jednak co prawdopodobnie ma wpływ na pojawienie się liszaja twardzinowego. Na pewno należy wymienić tu czynniki genetyczne, gdyż  częściej notuje się tę chorobę u osób, które deklarują, że w ich rodzinie już występowała. Sprzyja mu też cukrzyca, bielactwo i inne choroby autoimmunologiczne oraz zaburzenia hormonalne. Choroba częściej pojawia się też po zakażeniu krętkami, wirusem brodawczaka ludzkiego, czy atopowymi mikobakteriami.

Objawy liszaja twardzinowego

Liszaj twardzinowy objawia się przede wszystkim na narządach płciowych oraz odbycie, rzadziej w okolicach tułowia. W bardzo nielicznych przypadkach także w jamie ustnej. Mężczyźni mogą spodziewać się perłowych i białawych wykwitów na napletku, żołądzi, a nawet w cewce moczowej i jej ujściu oraz na mosznie. Początkowe plamki przekształcają się w większe zmiany, które łączą się, powodując pieczenie, swędzenie i ból. U kobiet objawy te obejmują okolice łechtaczki, warg sromowych, krocza i wzgórka łonowego.

Liszaj twardzinowy u kobiet

Kobiety chorują na liszaj twardzinowy 10 razy częściej niż mężczyźni. U co piątej z nich atakuje nie tylko narządy płciowe, ale też tułów, szyję i barki. Szczyt zachorowań to okres menopauzy, ale choroba przytrafia się także małym dziewczynkom i starszym kobietom.

Zmiany skórne pojawiające się w postaci białych grudek   mogą przekształcić się w blizny, co jest bardzo bolesne podczas zbliżenia seksualnego. Zwłaszcza, że skóra może w tych miejscach pękać. Silny ból pojawia się także przy oddawaniu moczu i kału.

Zmiany skórne nie muszą przy tym swędzieć, ani piec. Jeśli tak jednak jest, nie powinno się pocierać zmienionych chorobowo miejsc, bo blizny po takich otarciach mogą pozostać do końca życia. Mogą też pojawić się  bakteryjne i grzybicze nadkażenia skóry. Leczenie trzeba więc rozpocząć jak najszybciej, bo choroba sama nie ustąpi. Mogą za to pojawić się groźne powikłania.

więcej informacji na temat liszaja u kobiet: http://liszajtwardzinowy.pl/liszaj-twardzinowy-u-kobiet/

Liszaj twardzinowy u mężczyzn

Mężczyźni chorują na liszaj twardzinowy rzadziej niż kobiety, ale za to diagnozuje się u nich stadia bardziej zaawansowane.  Zwłaszcza jeśli choroba atakuje jednocześnie narządy płciowe i odbyt. Perłowe zmiany skórne powodują, że skóra wokół grudek jest pomarszczona, a także znacznie cieńsza. Z tego powodu łatwiej o jej uszkodzenia i pęknięcia. Szybko pojawiają się siniaki, a potem także blizny. Mogą również wystąpić krwawiące pęcherze, które w skrajnych przypadkach przekształcają się w nowotwór.

Najlepiej więc szybko rozpocząć terapię, bo wtedy jest ona najbardziej skuteczna. Rzadko się to jednak zdarza, bo najczęściej pacjenci przychodzą do dermatologa, gdy objawy są już bardzo zaawansowane. Wtedy do wyboru pozostaje niewiele metod, a czasami niezbędne są zabiegi chirurgiczne, m.in. obrzezanie. W niektórych przypadkach niezbędne będą natomiast przeszczepy skóry czy błony śluzowej.

więcej informacji na temat liszaja u mężczyzn: http://liszajtwardzinowy.pl/liszaj-twardzinowy-u-mezczyzn/

Zamykanie naczynek na nogach – skuteczne sposobyJak trwale pozbyć się niechcianych boczków?Regeneracja włosów – zabiegiRedukcja tkanki tłuszczowej – zabiegiZabiegi na redukcję zmarszczek pod oczamiRumień na twarzyJak zwalczyć problem drugiego podbródka?Redukcja rumieńca na twarzy za pomocą laseraNadpotliwość – poważna choroba, czy niewielka przypadłość?Skuteczne usuwanie blizn laseremJak usunąć brodawki łojotokowe?Kurzajki – czym są i jak je leczyć?Kwas hialuronowy na zmarszczki – kompendium wiedzySposoby na walkę z wypadającymi włosamiMetody likwidacji wrastających włoskówUsuwanie worków i cieni pod oczamiJak usunąć prosaki?Piegi i przebarwienia – jak sobie z nimi radzić?Zabieg kwasami na twarz – odmładzanie twarzyOczyszczanie twarzy – zabiegiUsuwanie nadmiernego owłosienia u kobiet i mężczyznSkuteczne zabiegi na blizny pooparzenioweSposoby usuwania blizn pooperacyjnychZabiegi dobre na zaskórnikiZapalenie mieszków włosowych – przyczyny, leczenieWiotka skóra – przyczyny, leczenie i zabiegiJak usunąć wągry?Trądzik różowaty – metody leczeniaJak pozbyć się przebarwień po trądziku?Modelowanie – lifting twarzyModelowanie sylwetkiUsuwanie rozstępów – zabiegi na rozstępyProfesjonalne usuwanie zmarszczekZabiegi na cellulitZamykanie naczynek – zabiegiMetody usuwania blizn po trądzikuKandydoza – drożdżycaBakteryjne zapalenie pochwy – WaginozaStreptococcus agalactiaeZespół ReiteraRzęsistkowica – jakie są jej objawy i metody leczeniaRzeżączkaMycoplasmaUreaplasmaTrycholog – wypadanie włosówCzy depilacja laserowa jest bolesna, bezpieczna i skuteczna?Skuteczne leczenie rumienia na twarzyZnamiona barwnikoweChoroby weneryczne u mężczyznChoroby skóryChoroby włosów – łysienieChoroby weneryczne u kobietLeczenie trądziku różowategoLeczenie liszaja twardzinowegoKłykciny kończyste – leczenie